American Fuel and Petrochemical Manufacturers, även känd som AFPM, är en amerikansk branschorganisation som grundades 1902 som National Petroleum Association, som dess första branschorganisation. AFPM är en av de tre stora branschorganisationer som företräder amerikanska oljeraffinaderier och kemiska tillverkare.

Förutom sin roll som handelsorganisation fungerar American Fuel and Petrochemical Manufacturers (AFPM) också som en lobbygrupp mot federal energi- och miljöpolitik. Den var ansvarig för det framgångsrika nederlaget för Energy Policy Act från 1974, som krävde att den federala regeringen skulle granska oljeutsläpp som hade inträffat i Mexikanska golfen.

American Fuel and Petrochemical Manufacturers (AFPM) online

Som framgår av AFPM:s webbplats är AFPM:s huvudfunktion ”expertis inom energi och bränslen”. Detta är en bra beskrivning av vad organisationen faktiskt gör, men det finns ett antal frågor om dess tjänster som skulle hindra den från att ingå i en jämförelse av bränslen och bensin. På AFPM:s webbplats listas till exempel tjugonio olika företag som tillverkar bensin, diesel och naturgas. De tio största medlemmarna i AFPM är Shell, Conoco, Exxon-Mobile, Apache, Union Carbide, Duke, Concho, Enterprise, AT&T, Wal-mart och Kinder Morgan. Alla dessa företag tillverkar bensin, diesel och naturgas med hjälp av samma processer och liknande leveransmetoder.

Ångkompressionsprocess

Skillnaden mellan de produkter som tillverkas av dessa företag är i de flesta fall liten. De använder liknande teknik i produktionen, men det är ungefär allt. Medan Shell till exempel producerar bensin med hjälp av en ångkompressionsprocess som använder miljontals liter högtrycksvatten per producerat fat, använder företaget en annan tillverkningsprocess för diesel och för naturgas som är mycket mer bränsleeffektiv. Om vi å andra sidan vill göra en bränslejämförelse bör vi inte bara titta på skillnaderna i tekniker, utan även på skillnaderna i produkternas specifikationer.

Dessutom måste alla amerikanska bränslen genomgå en komplicerad federal regleringsprocess av American Fuel and Petrochemical Manufacturers (AFPM) innan de kan släppas ut för försäljning eller konsumtion. EPA fastställer regler och riktlinjer för bränsleproduktion, och alla bränslen måste uppfylla byråns regler innan de kan säljas för konsumtion. Därför är det så viktigt att ta hänsyn till bränslespecifikationerna när man jämför olika bränslen. EPA reglerar inte bara hur mycket och hur ofta produkten måste raffineras, utan fastställer också den maximala säkra volymen för ett visst bränsle, bränsletätheten för ett visst bränsle och bränsletätheten för standardbensin. Alla blandningar kommer inte att uppfylla alla dessa bestämmelser.

Det är också viktigt att notera att EPA och American Fuel and Petrochemical Manufacturers (AFPM) upprätthåller en förteckning över svavelrelaterade kemikalier som måste ingå i gas- och dieselbränslen. Dessa kemikalier står tillsammans för en betydande andel av de utsläpp som kommer från olje- och gasindustrin. Dessa kemikalier klassificeras som ”luftföroreningar från marken” eller GSA. Detta innebär att de produceras under själva produktionen av själva bränslet. Många av de högre specialblandningarna har lägre svavelhalt än de flesta standardblandningar, men inte alla.

Förutom GSA-bestämmelserna finns det ytterligare en uppsättning standarder som amerikanska fordonstillverkare måste uppfylla om de vill sälja sina fordon i USA. Dessa utsläppsnormer infördes av EPA och kallas ”bränslesnormer” i American Fuel and Petrochemical Manufacturers (AFPM). Några av de kriterier som bränslekontrollerna måste uppfylla är minskade utsläpp från avgasröret, minskad värme i förbränningsmotorer och minskad efterfrågan på fossila bränslen. Alla amerikanska fordon måste också uppfylla utfasningskraven för tunga fordon. Lastbilar och bussar behöver till exempel inte längre vara tillverkade med ett hydrojettsystem, så de kan inte längre användas i det här landet.

Den globala uppvärmningen

Det är viktigt att förstå att användningen av ett amerikanskt bränslefordon bidrar till den globala uppvärmningen. Amerika är en av de främsta bidragsgivarna till detta problem. Bilar och lastbilar producerar ungefär 15 procent av världens koldioxidutsläpp, enligt miljöskyddsbyrån. Dessutom kommer samma föroreningskälla från förbränning av fossila bränslen. När det brinner avger dessa utsläpp mycket värme, vilket värmer upp jordens yta. Ungefär hälften av denna värme kommer från själva förbränningsprocessen, så ju mer bränsle du stoppar i ditt fordon, desto värre blir din påverkan på miljön.

Många människor är oroade över vårt beroende av utländsk olja och den höga kostnaden för bränsleförbrukningen i USA. Att spara på bränsle är dock också en liten del av den totala energibesparingen. Det uppskattas att en halvering av bensinkonsumtionen skulle spara USA cirka två miljarder kilowatt elektricitet varje år. Om alla förare i landet följde dessa normer skulle minskningen av utsläppen av växthusgaser vara enorm menar American Fuel and Petrochemical Manufacturers (AFPM).