Apprehensive definition. En adoptiv definition (från ADT:s ordbok) av en akustik Intuition är ”förmågan att förstå ett begrepp eller en abstrakt idé genom direkt erfarenhet”. Hur uppnår man Apprehensive definition? Vilka är komponenterna i denna definition? Och varför skulle någon vilja lära sig det överhuvudtaget?
Den första komponenten i denna definition för Apprehensive definition är ordet ”förståelse”. Vi kommer alla till en punkt i våra liv då vi inser att något bara är en fråga om perspektiv. Om vi till exempel går över en gata och ser två män slåss, kan vi hävda att verkligheten är den som den faktiskt är – två män som slåss. Vi har en tidigare uppfattning om händelsen eftersom vi är ”medvetna” om den via våra fem sinnen.
På sätt och vis har vi nått denna punkt för allting med Apprehensive definition. Det är dock viktigt att inse att vi inte har någon kunskap om det aktuella objektet. Vi vet kanske att det existerar, men vi har ingen kunskap om dess natur, dess väsen, dess historia eller dess beskaffenhet. Vi kan till exempel veta att vatten är vått, men vi vet inte vad som gör vatten vått eller vad som får det att bli grönt.
Så hur kommer vi då fram till kunskap om Apprehensive definition? Svaret är att vi får kunskap genom att interagera med objektet. Vi inser att det finns ett förhållande mellan tinget och dess egenskaper, och vi försöker förstå det genom att interagera med det. Denna interaktion sker på olika nivåer av erfarenhet och förståelse. Det kan till exempel handla om en ren bekantskap, vilket är vår mest omedelbara form av kunskap, det kan vara mer komplext som till exempel när en läkare ordinerar en medicin som vi tar för vår sjukdom, vi inser att vi måste rådgöra med en läkare innan vi tar den, eller det kan till och med vara mer abstrakt, till exempel när vi överväger om vi ska gå ut i krig eller inte.
Apprehensive definition. En lektion om antipsykotisk introduktion
Det finns många sätt att komma till kunskap, och alla är värdefulla. Det verkar dock som om många människor föredrar att undvika all form av interaktion överhuvudtaget och förlitar sig enbart på tro och erfarenhet för att få kunskap, Apprehensive definition. Detta är särskilt sant när det gäller frågor om liv och död. Om vi inte ser konsekvenserna av våra handlingar kan vi lätt övertyga oss själva om att det vi gjorde var rätt, kanske för att vi inte hade någon egentlig kontroll över omständigheterna i den tid då vi handlade. Människor som väljer att passivt acceptera saker och ting som de händer gör det ofta på egen risk, medan de som försöker kontrollera och påverka händelsernas utgång ofta lyckas.
Tanken på kunskap är, som definitionen apprehensive definition ovan visar oss, relativt enkel. Den består av kunskap som är relevant och kunskap som är sann. Det är lätt att falla i fällan att tro att man måste veta allt som finns att veta om ett visst ämne, men det är faktiskt inte nödvändigt att veta allt som finns att veta. En person som bygger ett hus utan att veta hur man bygger ett hus kan faktiskt göra ett mycket värdefullt hus, medan en person som vet hur man bygger ett hus men vägrar att lära sig något om hur man bygger hus kan sluta med att göra ett okunnigt hus.
Såsom konstaterades i det första stycket hänvisar kunskap till relevanta fakta. Detta innebär att vi behöver veta hur ett hus tillverkas – men inte hur man tillverkar ett hus. På samma sätt hänvisar kunskap om apprehensive definition till vår förmåga att tillämpa den kunskap vi redan har. För att kunna använda något eller göra något bättre måste vi kunna tillämpa dess principer – men inte kunna se hur vi ska tillämpa dem. Vi måste ha mer än bara den rena kunskapen om saken för att kunna förbättra den.
Vår oroliga definition illustrerar ett vanligt misstag som utbildningssystemen gör. De tenderar att presentera kunskap och dess tillämpning som något som ligger utanför vår räckvidd. De framställer kunskap och dess tillämpning som något som man måste lära sig från tidig ålder, och de framställer det som något som måste utföras av specialister med utbildning och specialiserade kvalifikationer. Dessa antaganden om hur vi lär oss leder till en känsla av att ”vi” inte längre kan lära oss – eller att vi måste spendera stora mängder tid och pengar för att få denna kunskap. Dessa två antaganden om lärande leder vanligtvis till att eleverna överutnyttjas och att deras apprehensive definition i lärande inte utnyttjas tillräckligt.